Det bedste kamera er måske ikke det du har med dig

Martin Js billede
Af Martin J den 21. okt 2015. Holdning

Som fotograf med hang til store kameraer med masser af faciliteter og fleksibilitet, er det bedste kamera ikke altid det, Martin har med sig.

Jeg kan lide mit store kamera

Den amerikanske fotograf Chase Jarvis, som jeg er en stor fan af, udgav i 2009 bogen ”The best camera is the one that's with you” og startede hvad jeg nærmest vil kalde en bevægelse. Jarvis' påstand var at en telefon med et kamera var det bedste kamera i rigtigt mange situationer – simpelthen fordi det var det, man havde på sig. Han underbyggede det med masser af (rigtigt gode) billeder, en app og et community, hvor man kunne dele de billeder, der var taget med hans app.

På hospitalet. Dat var næppe blevet taget uden mobiltelefonen.
I amerikansk slikbutik uden kamera
Hurtigt snap med mobilen fra altanen
Landskab til de sociale medier

Best Camera!«

”Best Camera”, som fænomenet bare kaldtes kort, var vand på møllen for alle dem, der forsagede især de store spejlreflekskameraer og sang kameratelefonernes og ikke mindst iPhonens pris. Appen er iPhone only, og ligner i bund og grund mange andre fotoapps med sine redigeringsmuligheder, upload-faciliteter og muligheder for social interaktion.

Og på mange måder har Jarvis jo helt ret: smartphones er nutidens kamera par excellence, og for langt de fleste dækker en god telefon mere end rigeligt kamerabehovet. Moderne telefoner tager billeder i overraskende god kvalitet, og selv min bedagede HTC One kan levere absolut brugbare billeder i en snæver vending.

Men det er ikke det bedste kamera for mig, og jeg undlader for det meste at fotografere i langt de fleste situationer, hvis telefonen er det eneste kamera jeg har. Indrømmet at nyere telefoner har væsentligt bedre kameraer end min, og rent teknisk er der sket meget de seneste år.

Mange gode billeder!«

Og der tages kolossalt mange gode billeder med telefoner. Folk med talent kan vride det utroligste ud af de små optikker og sensorer. Men folk med talent – Jarvis inklusive – kan vride endnu bedre billeder ud af store kameraer. Jarvis selv er storforbruger af de bedste, største og dyreste Nikon-kameraer. Der er altså bare forskel på hvad en stor sensor med en god optik kan levere sammenlignet med telefonernes minimale sensorer og relativt primitive optikker.

Moesgårds mørke!«

Grauballemanden i mørket på Moesgåard

I efterårsferien var jeg på en tur til Moesgård Museum ved Århus, og folk der har være dér ved at det er et ganske mørkt museum. Dels bliver en stor del af de udstillede genstande vist under ret mørke forhold for at beskytte dem mod skader fra lyset, og dels er det meste af muset bygget under jorden og vinduesløst – og derfor ganske mørkt.

Der var masser af børnefamilier på museet og masser af mobiltelefoner i aktion. Selfies, familieportrætter, billeder af udstillingerne og allehånde andre billeder blev taget i hundredvis, og mange af dem blev sikkert ikke særligt gode, simpelthen fordi kameraerne, mobiltelefonerne, ikke er gode nok. De er nok det kamera de har med sig, men det er ikke det bedste. Det er faktisk ikke engang godt nok.

Gear!!«

Masser af frugt, ikke så meget lys

Jeg tog billeder i massevis og fik endda nogle som jeg synes rigtigt godt om. Billederne blev taget under mildt sagt udfordrende forhold. Grauballemanden ligger i et mørke, som er næsten totalt, belyst af noget, der nok ikke er kraftigere end et stearinlys. Der er heller ikke meget plads og jeg sidder oven i købet i en kørestol, så mine muligheder for at komme i position i forhold til et godt motiv er begrænsede. Bortset fra Grauballemanden kan de samme forhold genfindes i et andet sted vi besøgte på Århus-kanten, nemlig Bazar Vest. Smalle gange, dårligt lys, mange mennesker.

Svære steder at tage billeder.
Løsningen?
Gear!

Mobilen kan ikke være med!«

Jeg brugte et af mine spejlreflekskameraer – et Nikon D300s med en vidvinkel på, en 8-16mm zoom, hvilket er tæt på at være en fiskeøjeoptik, dog uden forvrængningen. Desuden skruede jeg op for lysfølsomheden så jeg kunne få korte lukkertider og dermed nogenlunde skarpe billeder.

Alt det kan man med et stort spejlreflekskamera. Og man kan styre hvor det skal stille skarpt, hvornår det skal stille skarpt og meget præcist hvornår det skal tage billedet. Når man trykker på knappen, så tager det billedet uden forsinkelse og på et splitsekund. Jeg tager gerne 3-4 billeder inden for et sekund eller to i den slags situationer, fordi det giver en større sandsynlighed for at få et, der er godt og skarpt.

Mobiltelefonen kan hverken være med på hastigheden, lysfølsomheden eller vidvinklen, og jeg ville ikke kunne komme i nærheden af lignende billeder med en mobiltelefon.

Log ind eller registrer dig for at lægge konstruktive kommentarer.